Flying Symphony juni 2023 Pagina 1 van 9
Flying Symphony 19 – 22 juni 2023
Het Plan:
Bedoeling is een ronde door Frankrijk tegen de klok in. In de dagen voor de vlucht wordt al duidelijk dat de omgekeerde route (met de klok mee) meer kans van slagen heeft. Na weken van mooi weer is juist in de geplande vliegweek het weer in Frankrijk “wat wispelturig”.
Maar het loopt allemaal anders. Het wordt een ronde door Duitsland, althans voor degenen die het allemaal meemaken.
Flying Symphony juni 2023 Pagina 2 van 9
De deelnemers:
PH-JAC (Piper 28) met Peter Zwart en Peter Verveen
PH-VTB (Cessna 172) met Flip de Granada en Wim Iding
PH-OOM (Cirrus SR20) met Adrie Daanen en Gerard Riensema
PH-MKP (Diamond DA40) met Mark Kipping en Peter Bouwman
De ronde door Frankrijk “met de klok mee” lijkt op de dag van vertrek goed haalbaar. Eerste dag via Zuid Duitsland (Karlsruhe/Baden Baden EDSB) naar Lyon Bron (LFLY). Dan de 2e dag via Cannes/Mandelieu (LFMD) door naar Montpellier Mediterranee (LFMT). Dan dag 3 naar Poitiers Briard (LFBI) en op dag 4 terug naar Teuge via Le Touquet (LFAT). Bij voorbaat is duidelijk dat we in Zuid Frankrijk wellicht een dag vast kunnen zitten, vanwege een passerend front. Maar er zijn slechtere plekken om te vertoeven.
Bij vertrek heeft de PH-OOM al wat kuren. De accu is leeg. Externe power biedt uitkomst. De route is lang genoeg om onderweg de accu weer helemaal op te landen. Om 10.00 uur LT vertrekken we naar Baden Baden. Daar is niet veel te beleven.
De landing afrekenen hoeft niet. Een formulier invullen en dan komt de rekening in de email. Dat klopt, zo’n 2 weken later volgt de rekening van € 10,38. Soms wordt je vrolijk van een rekening!
Het weer goed bekeken en geconstateerd dat we door kunnen naar Lyon Bron (LFLY). Maar we moeten ook niet teveel tijd verliezen omdat een naderend front toch wat sneller oostwaarts beweegt dan we hadden gepland.
Voor de lunch moeten we even lopen buiten het veld. Het “restaurant” valt iets tegen, maar goed: de magen worden weer gevuld.
De PH-MKP staat op de holding al klaar voor vertrek als de melding komt dat de PH-OOM niet wil starten. De accu is kennelijk toch niet voldoende opgeladen. De MKP gaat terug naar het platform, waar het nodige overleg wordt gepleegd met de CAMO van de PH-OOM en lokale technici.
Flying Symphony juni 2023 Pagina 3 van 9
Ondertussen verstrijkt de tijd en wordt duidelijk dat de geplande route naar Zuid Frankrijk niet meer haalbaar is vanwege het naderende front. De plan wordt resoluut omgegooid. We gaan naar Augsburg (EDMA). Daar kan de PH-OOM van een nieuwe accu worden voorzien. Met de externe power wordt de motor weer gestart en we vertrekken met richting Augsburg. Althans: als de OOM, MKP en VTB al onderweg zijn komt de melding dat de PH-JAC nog op Baden Baden staat met een haperende radio. De drie kisten vliegen door naar Augsburg, waar we contact zoeken met de JAC-crew. Ze staan nog steeds op Baden Baden, de radio is defect kan niet direct worden gemaakt. Voor de beide Peter’s uiteraard heel vervelend. En voor zes anderen ongemakkelijk, mede omdat Peter Verveen doorgaans de hotels regelt en Peter Zwart zorgt dat we goed te eten krijgen. Opeens moeten de zes overgebleven vliegers dat zelf regelen, en dat gaat niet vanzelf. Maar we vinden onderdak en een goed restaurant.
Enkele plaatsje van Augsburg
Inmiddels is het ook duidelijk dat de PH-JAC nog een extra dag op Baden Baden moet blijven voordat de radio kan worden gerepareerd. Besloten wordt dat de JAC voor de rest van de tocht afhaakt en na
Flying Symphony juni 2023 Pagina 4 van 9
reparatie teruggaat naar Teuge. Peter Zwart en Peter Verveen gebruiken de tijd om Baden Baden te verkennen.
Dag 2
Na de enerverende eerste dag wordt het plan gemaakt voor de komende dagen. We besluiten richting Noord Duitsland te gaan en daar de (vooral weers)situatie opnieuw te bekijken. Bestemming is Luebeck-Blankensee (EDHL). De VTB en MKP maken een lunch-tussenstop op Aschaffenburg (EDFC). De OOM moet eerst nog van een nieuwe accu worden voorzien en vliegt dan in één keer door naar Luebeck. Ook hier is het vinden van onderdak nog niet zo eenvoudig, met hotels die dan weer ruimte hebben, dan weer niet. Maar een budget hotel van (gr)IBIS biedt uitkomst. We gebruiken de avond voor het maken van verdere plannen. Denemarken in trekken is een optie, maar het weer werkt niet helemaal mee. We besluiten om een dag in Luebeck te blijven. Het lukt voor de extra nacht een beter hotel te vinden.
Prachtig weer van Augsburg naar Aschaffenburg. Altijd leuk het wat hogerop te zoeken
Flying Symphony juni 2023 Pagina 5 van 9
Dag 3:
Luebeck is een mooie oude Hanzestad. We bezoeken het Hanze museum, genieten van de mooie oude stad en nuttigen een overvloedige lunch op een terras aan de haven. ’s Middag maken we een boottocht door de haven en de kanalen/grachten rond Luebeck.
Parking at Luebeck.
Zo’n diesel heeft toch vaak het voordeel dat de tankauto voor de deur komt.
Flying Symphony juni 2023 Pagina 6 van 9
Tijdens de Rondvaart:
Twee monumenten in één plaatje: de eminence grise van Vliegclub Teuge en het oude raadhuis van Luebeck
Flying Symphony juni 2023 Pagina 7 van 9
Een vreemde tegenligger
Flying Symphony juni 2023 Pagina 8 van 9
Dag 4
De keuze om op dag drie niet Denemarken in te trekken lijkt goed uit te pakken. Het is nog prima weer maar we moeten wel zorgen uiterlijk 15.00 uur LT terug te zijn op Teuge. De OOM gaat rechtstreeks naar Eelde naar het eigen onderhoudsbedrijf om nog wat zaken te checken. De VTB en MKP maken een tussenstop op Norderney (EDWY) en gaan daarna door naar Teuge. Richting Teuge wordt het weer al snel minder.
Een aanrader voor wie nog eens in Luebeck komt en een goed restaurant zoekt.
Flying Symphony juni 2023 Pagina 9 van 9
We zijn mooi op tijd binnen voordat de regen echt begint. We sluiten de dag af met het gebruikelijke poetsen en daarna het traditionele napraten (met zalm en toast) in Take Off.
En zo is het allemaal anders gelopen dan gepland. Op zich weinig nieuws, want zo gaat het wel vaker. Planwijzigingen zijn doorgaans een vast onderdeel van meerdaagse tochten. En dan is het prettig dat er een vaste kern van deelnemers is, die dat soepel met elkaar oplost. Jammer dat Peter & Peter het grootste deel van de tocht niet mee konden maken, maar ook dat hoort bij het vliegen. Soms laat de techniek je in de steek.
Teuge – Baden Baden 258 NM
Baden Baden – Augsburg 131
Augsburg – Aschaffenburg 119
Aschaffenburg – Luebeck 250
Luebeck – Norderney 137
Norderney – Teuge 113
Totaal 1.008 NM
De duitse wadden blijven altijd mooi vanuit de lucht.